Jak pozycjonować blog?
Artykuł sponsorowany / reklama
Wyszukiwarka Google stanowi podstawowe źródło czytelników dla każdej osoby piszącej bloga. Jednak konkurencja wśród blogerów jest naprawdę duża i powstaje pytanie, jak pozycjonować blog, aby wyświetlał się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Oto podstawowe działania SEO, jakie należy wykonać w celu dostosowania do wymogów algorytmów Google i zapewnienia swojemu blogowi wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie bloga – to się opłaca!
Blogi coraz mniej przypominają internetowe pamiętniki pisane dla niewielkiego grona odbiorców. Obecnie to potężne narzędzia marketingowe, która umożliwiają zarabianie poprzez pisanie artykułów sponsorowanych, wykorzystanie przestrzeni blogowej do reklamy albo też promocję swoich produktów czy usług.
Warunek jest jeden – treści zawarte na blogu muszą udzielać konkretnych odpowiedzi na pytania zadane przez użytkowników. Dlatego zadbaj o jakość swoich wpisów, aby stanowiły jak najlepsze źródło informacji na konkretny temat. Jeżeli tak się stanie, to masz szansę osiągnąć sukces jako bloger, a nawet zostać cenionym influencerem w swojej dziedzinie. Poprawna optymalizacja wpisów to zatem sposób na budowę ruchu organicznego, o czym można przeczytać w najdłuższym artykule o pozycjonowaniu - https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www/.
Po pierwsze – dobierz odpowiednie słowa kluczowe
To słowa ściśle związane z tematyką bloga i najtrafniej go opisujące. Frazy generyczne mają charakter dość ogólny i nie tylko są trudne do pozycjonowania, ale także drogie. Osobom prowadzącym blog kulinarny niekoniecznie się będzie opłacać pozycjonować na słowo „przepisy”. Konkurencja w takim przypadku okazuje się naprawdę spora i często trzeba się bić o najwyższe pozycje z topowymi markami. To kompletnie nieopłacalne.
Rozwiązaniem są natomiast frazy z tak zwanego długiego ogona (frazy long tail) – dłuższe, wielowyrazowe i bardziej precyzyjne. Ważne jest to, że coraz więcej użytkowników internetu właśnie takie konkretne pytania wpisuje w wyszukiwarkę. Nic w tym dziwnego, skoro dzięki temu można uzyskać wyjątkowe trafne wyniki. Jeżeli ktoś chce samodzielnie zrobić pizzę, to nie wpisze w wyszukiwarkę słowa „pizza”, ponieważ na pierwszej stronie pojawiają się sami dostawcy pizzy i restauracje. Prawidłowe wyniki da natomiast fraza „jak zrobić pizzę” albo „składniki na ciasto na pizzę” i to są doskonałe frazy z długiego ogona, które możesz wykorzystać w pozycjonowaniu bloga.
Jak je wykorzystać? O tym za chwilę. Warto jeszcze podkreślić, że baza słów kluczowych nie musi (a nie nawet nie powinna) być stała. Konieczne jest zweryfikowanie skuteczności poszczególnych fraz – czasami zrezygnowanie z tych mniej opłacalnych i szukanie ciągle nowych. Nie powinno być z tym większych problemów. Możesz skorzystać z podpowiedzi od Google pojawiających się na samym dole strony, pod wynikami wyszukiwania, w sekcji „Wyszukiwania podobne do:”. Inną opcją jest użycie jednego z narzędzi, np. Keyword Tool.
Po drugie – umiejętne zastosuj frazy kluczowe na blogu
Zebrane słowa kluczowe należy teraz wpleść w treść konkretnego wpisu. Jednak podstawową zasadą jest zachowanie jego naturalności. Nie ma sensu upychanie fraz na siłę, ponieważ taki tekst będzie kompletnie bezwartościowy dla odbiorcy – trudny w czytaniu, pozbawiony jakości i wręcz niezrozumiały. Co więcej, tego typu działanie okazuje się też niekorzystne w kontekście pozycjonowania. Roboty Google uznają przesycanie tekstów słowami kluczowymi za formę spamowania. W efekcie taka strona czy blog traci pozycję w rankingu. Dlatego zachowaj umiar. Lepszy jest długi i merytoryczny tekst z mniejszą ilością słów kluczowych niż krótki tekst będący w zasadzie zlepkiem fraz.
Kolejna rzecz dotyczy formy słów. Spokojnie można stosować frazy kluczowe nie tylko w formie ścisłej, ale i odmienionej, a także synonimy. Aż trudno w to uwierzyć, ale wielu pozycjonerów nadal „wzbogaca” teksty dziwnymi konstrukcjami typu: „restauracja Warszawa zaprasza”. Nie popełniaj tego błędu i unikaj zwrotów „teraz połóż pizza ciasto na blachę”. Naprawdę możesz odmieniać słowa kluczowe, aby tekst wyglądał jak najbardziej naturalnie.
Słowa kluczowe umieszczaj naturalnie w kilku miejscach. Świetnie się do tego nadają:
- nagłówki (h1, h2 albo nawet h3),
- listy punktowane,
- odnośniki wewnętrzne prowadzące do innych wpisów na blogu,
- poszczególne akapity,
- atrybuty alt oraz podpisy dla wykorzystanych obrazów.
I jeszcze jedna uwaga – wszystkie słowa kluczowe zawarte w tekście muszą korelować z tematyką wpisu.
Po trzecie – zoptymalizuj odpowiednie metadane
Zanim jeszcze opublikujesz swój wpis na blogu, to pamiętaj o ustawieniu dwóch elementów odgrywających szczególną rolę w pozycjonowaniu. Chodzi tutaj o metadane opisujące tematycznie treść. Ważne jest, co umieścisz w title (tytuł strony ok 60 znaków) i description (opis strony ok 160 znaków), ponieważ te metadane muszą idealnie pasować do tekstu. Brzmi może zawile, ale przykład pewnie wyjaśni, w czym rzecz. Jeśli wpis dotyczy tego, jak zrobić ciasto na pizzę, to metadane mogą wyglądać następująco:
title - Jak zrobić najlepsze ciasto na pizzę? Pizzanajlepsza,pl
description - Przepis na najlepszą pizzę. Zobacz, jak zrobić ciasto na pizzę, które szybko się wykonuje, zawsze się udaje i wspaniale smakuje.
W metadanych pojawiają się zatem frazy kluczowe związane z tematyką wpisu, ale również nawołanie do działania. Każdy odbiorca będzie na pewno wiedział, czego treść dotyczy. Czasami jednak możesz mieć problem z długością tych opisów i w tym aspekcie pomocna okazuje się wtyczka Yoast, ale o tym w następnym punkcie.
Po czwarte – skorzystaj z pomocnych wtyczek
Profesjonalne blogi stawia się na WordPress, a dzięki temu masz dostęp do wygodnego systemu zarządzania treścią (CMS) oraz bardzo przydatnych wtyczek. Jedną z najpopularniejszych jest wtyczka SEO Yoast. To właśnie dzięki niej możesz swobodnie edytować metadane i przede wszystkim zobaczyć, jak będą one wyglądać w wynikach wyszukiwania. To ważne, ponieważ zbyt długi tekst dla title lub description sprawia, że użytkownicy widzą zaledwie jego fragment. Treść ucięta w połowie zdania nie prezentuje się dobrze.
Jak skutecznie pozycjonować blog bez linków?
Wtyczka Yoast podpowiada również, co warto ulepszyć w artykule. Umożliwia ponadto określić URL kanoniczny, zarządzać tagami noindex, zawiera mapę witryny. Jeżeli zastanawiasz się, jak pozycjonować blog skutecznie, to na pewno nie możesz zapominać o wtyczce SEO Yoast.
Po piąte – stwórz przyjazny adres URL
Na szczęście nie musisz tego robić ręcznie, ponieważ i w tym zakresie przydaje się wtyczka Yoast. Adres przyjazny nie zawiera ciągu jakichś niezrozumiałych znaków, liter i liczb, ale po prostu jest przyjemny dla oka. Jednak przede wszystkim stanowi pierwszą informację o tym, co dana strona zawiera.
Przykładowo URL „Pizzanajlepsza,pl/blog.post-13ujgh6” nic nie mówi na temat treści, więc jest kompletnie dezinformujący dla odbiorcy. Jednak problem okazuje się głębszy, ponieważ taka końcówka adresu stanowi zagadkę dla robotów indeksujących. W kontekście pozycjonowania bloga to strzał w stopę. URL zgodny z zasadami SEO powinien w tym przypadku wyglądać np. tak: „Pizzanajlepsza,pl/jak-zrobic-ciasto-na-pizze”. Jeżeli nie chcesz tego robić ręcznie, to w panelu WordPress wystarczy wejść do: ustawienia > bezpośrednie odnośniki.
Po szóste – pamiętaj o nagłówku h1
To kolejny ważny element dla pozycjonowania. Na konkretnej podstronie możesz dać tylko nagłówek h1. Wyjątkowo korzystne jest umieszczenie w nim frazy kluczowej. Ważne, aby jak najtrafniej opisywał treść wpisu. Świetnie, kiedy jest dość chwytliwy. Koniecznie musisz zachować zasadę zgodności title, h1 i adresu URL.
Po siódme – zadbaj o linkowanie wewnętrzne
To dzięki umiejętnemu linkowaniu wewnętrznemu zarówno czytelnicy bloga, jak i roboty wyszukiwarki swobodnie mogą poruszać się pomiędzy podstronami. Dlatego, kiedy artykuł będzie już gotowy – ma odpowiednie formatowanie, frazy kluczowe, uzupełnione metadane i prawidłowy URL – to znajdź inne, tematycznie powiązane wpisy i umieść na nich odnośnik do tego nowego. Inna opcja, to link w nowym tekście do starego.
Po ósme – mierz efekty
Kiedy już poznasz podstawowe działania SEO, jakie musisz wykonać i zrozumiesz, jak pozycjonować blog, to nie zapominaj o systematycznym mierzeniu efektów. Tylko w ten sposób jesteś w stanie stwierdzić skuteczność SEO dla bloga. Jak to zrobić? Bardzo prosto. Wystarczy, że przeanalizujesz statystyki, jakie możesz uzyskać dzięki darmowym narzędziom analitycznym.
Przede wszystkim jest to Google Analytics, dostępny z konta Google. Dobrze też sprawdza się Google Search Console. Instalacja GA nie sprawia żadnych problemów, a zysk jest naprawdę ogromny. Masz dostęp do wielu kluczowych danych, dzięki którym przeanalizujesz ruch na blogu. Chodzi tutaj zwłaszcza o liczbę odsłon poszczególnych wpisów, źródła odwiedzin czy liczbę użytkowników nowych oraz powracających. To kopalnia wiedzy, która pomaga poznać efekty wszystkich działań SEO, ale i zaplanować dalszy rozwój bloga.
Po dziewiąte – uzbrój się w cierpliwość
Osiągniecie pierwszych pozycji w wyszukiwarce Google wiąże się z bardzo mozolną pracą. Bez odpowiedniego zaangażowania, ale i ogromnej cierpliwości trudno o satysfakcjonujące efekty. Musisz krok po kroku budować swój autorytet blogera zarówno wobec robotów Google, jak i samych użytkowników. Po jakimś czasie na pewno zauważysz, że pozycjonowanie kolejnych tekstów okazuje się łatwiejsze. Po prostu, im więcej wartościowych i świetnie zoptymalizowanych wpisów, tym większe zaufanie Google. To ma przełożenie na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak ważne jest, aby przestrzegać powyższych zasad.
Zadbaj zatem o merytoryczną i długą treść, w której znajdują się nienagannie umieszczone frazy kluczowe w odpowiedniej ilości. Zoptymalizuj dobrze metadane title i description, daj przyjazny adres URL i nie zapomnij o nagłówku h1 oraz linkowaniu wewnętrznym. Dzięki temu grono wiernych czytelników, pozyskiwanych z wyników organicznych, będzie nieustannie rosło.
W procesie pozycjonowania bardzo ważną rolę odgrywają mocne linki – te najmocniejsze są zawsze najdroższe. W tym poradniku (https://projektmarketing.pl/pozyskiwanie-mocnych-linkow-seo/) znajdziesz informację, jak można je pozyskiwać także za darmo.
Bardzo cenne informacje dla kazdego blogera :D
OdpowiedzUsuńJA do tego totalnie nie mam głowy jeśli mam być szczery a ceny pozycjonowania dla mnie są zbyt wysokie ;p
OdpowiedzUsuńWbrew pozorom, to wcale nie jest takie trudne. Sama trochę o tym czytałam i zaczęłam wprowadzać zmiany i efekt jest bardzo widoczny.
UsuńJa muszę chyba zająć się tym tematem :)
OdpowiedzUsuńBardzo cenny artykuł, chętnie się tym zajmę :)
OdpowiedzUsuńArtykuł bardzo przydatny dla osób chcących poprawić widoczność swojego bloga w wynikach wyszukiwania. Ja chciałabym zwrócić uwagę na jedną kwestę, która jest bardzo istotna w tym procesie. Są nią agregatory treści typu zblogowani.pl. Większość blogów się tam dodają licząc na zwiększenie widoczności. Są to jednak pozorne korzyści ponieważ poprzez takie działanie duplikują się treści Waszych blogów co jest niepożądane i powoduje spadek widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania. Wtedy nawet najbardziej zoptymalizowane blogi nie mają szans zaistnieć w google...
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny tekst. Zapisuję sobie go i jeszcze raz przeczytam, robią notatki :) na pewno będzie bardzo pomocny :)
OdpowiedzUsuńCieszę się :) Pozdrawiam
Usuń